Sve kontroverze o jajima: Da li štete ili koriste našem zdravlju

Decenijama je jedenje jaja bilo nutricionistički problematizirano zbog visokog sadržaja holesterola, a neke su studije povezivale jaja s većim rizikom od srčanih bolesti

Da postoji kategorija savršene namirnice, jaja bi bila visoko na listi; dostupna su nam, laka za pripremu, razumne cijene, zasitna i puna proteina, ali nijedna namirnica ne izaziva toliko kontroverzi koliko jaja

Jaje bi trebalo biti nešto što ima sve sastojke za uzgoj organizma, stoga je očito kako je nutritivno vrlo bogato – smatraju stručnjaci sa Univerziteta Connecticut.

Jaja, uz drugu hranu, pomažu tijelu da apsorbira više vitamina. Naprimjer, jedna naučna studija je otkrila kako dodavanje jaja u salatu povećava količinu primljenog vitamina E.

Ipak, decenijama je jedenje jaja bilo nutricionistički kontroverzno zbog visokog sadržaja holesterola, a neke su studije povezivale jaja  s većim rizikom od srčanih bolesti.

Holesterol i rizici

Žumanjak sadrži oko 185 miligrama holesterola, što je više od pola preporučene dnevne doze. Znači li to da su jaja, umjesto idealne hrane, ona koja nam štete?

Holesterol, žućkasta masnoća, koja se proizvodi u jetri i crijevima, može se pronaći u gotovo svakoj stanici tijela. Uobičajeno, mislimo kako je holesterol loš, ali je on ključna gradivna tvar staničnih membrana. Također, tijelu je potreba za proizvodnju vitamina D, kao i hormona testosterona i estrogena.

Iako sami proizvodimo holesterol, on se može pronaći u životinjskim namirnicama, koje konzumiramo – od govedine i jaja do sira i maslaca.

Holesterol se u tijelu transportuje lipoproteinskim molekulama u krvi, a svaka osoba ima razne oblike lipoproteina i baš taj individualan sastav ima ključnu ulogu u našem riziku od nastanka srčanih bolesti.

LDL holesterol, kojeg nazivamo i lošim, transportira se iz jetre do arterija i tkiva, a njegovo gomilanje u krvnim sudovima može povećati rizik kardiovaskularnih bolesti.

Zasićene masnoće

Naučnici definitivno nisu povezali konzumiranje jaja s holesterolom i povećanim rizikom srčanih bolesti. Kao rezultat toga, američki vodiči za prehranu više ne sadrže preporuku restrikcije holesterola, kao ni oni u Velikoj Britaniji.

Umjesto toga, naglasak je na zasićenim masnoćama, koje dokazano povećavaju rizik kardiovaskularnih problema. Hrana koja sadrži te transmasnoće podiže razine LDL holesterola, a najveće razine su pronađene u margarinu, duboko prženoj hrani i pekarskim proizvodima.

Jaja su, uz račiće, jedina hrana bogata holesterolom, a siromašna zasićenim masnoćama pa, iako je u njima više holesterola nego u mesu, ona nisu rizična za zdravlje.

Zaključak je to velike analize koja je obuhvatila oko 40 studija o jajima i njihovoj vezi s holesterolom i srčanim bolestima.

Fried mushrooms champignons and fried eggs in a frying pan on gas stove

A što se tiče jaja, holesterol može predstavljati još manji zdravstveni rizik, jer je on štetan kad oksidira u arterijama, a oksidacija se ne događa s holesterolom u jajima.

Jaja su namirnica nižeg glikemijskog indeksa, što znači da brzo daju energiju i dugo nas mogu držati sitima, pa su odličan izbor za doručak. Mogu biti i dobra zamjena za meso, odnosno osnova za ručak, jer sadrže visok udio proteina i manji udio holesterola i masti od mesa.

I dok će se diskusija o utjecaju holesterola iz jaja nastaviti, zasigurno znamo da jaja imaju brojne zdravstvene dobrobiti: kolin iz njih štiti našu jetru, prevenira Alzheimer, žumanjci su jedan od najboljih izvora luteina koji održava dobar vid…

Bolji izbor su tvrdo kuhan,a koja ćete dodati u salatu, ili pečena na malo maslinova ulja, dok treba izbjegavati omlete koji „popiju“ previše ulja i jaja sa masnim mesom, što je dvostruka doza proteina i masti.

Komentari