Priču o Prometeju, Eshilovom titanu koji je ukrao vatru sa neba i dao je ljudima, koji se suprotstavio moćnom Zeusu i njegovoj nakani da uništi ljudski rod, uskoro će imati priliku vidjeti publika Narodnog pozorišta Sarajevo (NPS).

Ali, ne kao dramsku predstavu, jer, koreografkinja i direktorica Baleta NPS-a, Belma Čečo Bakrač, ovo svjetsko djelo odlučila je ispričati kroz umjetnost pokreta, umjetnost na vrhovima prstiju, pa ćemo 10. novembra gledati baletnu praizvedbu “Okovanog Prometeja”.

Belma je stavila i potpis na libreto koji je, naravno, uradila prema motivima Eshilove tragedije.

Naša ekipa imala je priliku među prvima pogledati scensku probu ove predstave, zbog čega s pravom možemo najaviti da će Sarajevo i Narodno pozorište dobiti istinski pozorišni spektakl – predstavu o kojoj će se pričati.

– Da li postoje manje vrijedni i više vrijedni, da li oni koji se smatraju više vrijednim mogu da tlače i iskorištavaju slabije, da li manipulacija strahom može ljude okrenuti jedne protiv drugih i dovesti ih do njihovog samouništenja? Baletna predstava “Okovani Prometej” pokušava naći odgovore na ova pitanja, ali istovremeno i provjeriti gdje je danas emaptija i šta se desilo sa srećom i nadom.

Na tom neizvjesnom putu traganja nailazimo na lik Prometeja koji kao buntovnik izrasta u simbol borbe za pravdu i slobodu mišljenja. Zbog potrebe da pomogne drugom, da ustane protiv tiranije, Prometej postaje žrtva neprikosnovenog sistema vladanja na čijem čelu se nalazi gospodar života i smrti, veliki Zeus. Unutrašnja energija Prometeja u kriku onog koji pati, trpi i vjeruje, osnovna je inspiracija za koreografiju ove predstave – istakla je Belma, pa još dodala:

– Bila sam inspirisana likom Prometeja i smatrala sam da može biti vrlo interesantno takvog lika predstaviti kroz balet. Krenula sam u pripremu libreta i nečega što bi mi činilo baletsku osnovicu, jer sama drama i njena postavka po činovima ne može da se prati bez riječi. Jednostavno, napravila sam prilagodbu kroz ono što je meni blisko, a to je pokret. Držala sam se Eshila koliko sam mogla, da ne bih pala u zamku da sam puki prepričavač te drame. Željela sam da napravim neku odstupnicu, da dam svoj pečat i mišljenje o samom djelu.

To je uvođenje jednog lika koji u drami ne postoji, a to je dječak, s kojim sam odlučila i da završim predstavu ne bih li ostavila pozitivan duh, nadu za sve generacije koje dolaze, a koje donose nove Prometeje, nove borce za pravdu, nove borce za narod, ma kakav on bio, a mi ga u ovoj predstavi vidimo i u njegovom lijepom i u njegovom lošom svjetlu. Nastojala sam o svemu da dam svoj sud i mišljenje – pojasnila je Belma.

Baletna predstava “Okovani prometej” miks je klasičnog i modernog baleta u čijim prelazima se, uz pratnju Sarajevske filharmonije i Hora Opere NPS-a, ističe tragedija i nada, dobro i zlo, borba pravednih sa nepravednim…

– Dok je muzika nastajala moje osnovne indikacije, osim libreta, bile su da želim spoj savremenog zvuka u kombinaciji sa klasičnim instrumentima. Na taj način pratimo moderno doba i ostavljamo djelo koje je postojano, vrlo temeljito obrađeno.

Također, koliko sam mogla istražiti, nisu se koreografi odlučivali za ovaj komad. Krenula sam od nule bez ikakvih uticaja i na svoj način ispričala priču – dodala je Belma.

Čast da igra naslovnu ulogu “Okovanog Prometeja” pripala je gostu iz Srbije, Milanu Rusu.

– Veliki je izazov ispričati priču “Okovanog Prometeja” kroz baletski pokret. Prije nego tumačim ulogu pročitam djelo, raspitam se o liku, ali, tu je muzika koja je stvarno prelijepa, koja vas prosto vodi kroz pokret, kao i koreograf koji sugerira koliko koji pokret treba da bude energičniji, elegantniji… Drago mi je da sam ponovo u Sarajevu, da sarađujem sa Belmom i Tamarom Ljubičić, koja je glavna ženska uloga i ponovo moja partnerica na sceni. Naporno radimo. Nadamo se da će sve ispasti dobro- kazao nam je Milan.

Tamara Ljubičić naglašava da je za balerine i baletane veliki izazov igrati složenu i obimnu predstavu poput “Okovanog Prometeja” gdje učestvuje jako puno umjetnika, ali je, kako kaže, i vrlo inspirativno.

– Igram ulogu Ije u ovoj predstavi. Imam jednu scenu sa Prometejem. Pojavljujem se kada je on već okovan. Igramo duet u kojem proživljavamo sličnu sudbinu – okovanost i zarobljenost, zbog čega se i pronalaze u toj emociji. Na kraju Prometej prorekne sudbinu Iji da će ona biti oslobođena od tih čini , jer ju je Zeus pretvorio u kravu. Ona dalje nastavlja put. Uživala sam u pripremama predstave, a sa Milanom je zadovoljstvo raditi jer se već poznajemo – istakla je Tamara.

Osim njih u predstavi igraju i:

Zeus – Igor Pastor
Hermes – Mihail Mateescu
Hefest – Evgeny Gaponko / Admir Kalkan
Vlast – Ervis Koceku / Til Čmančanin
Okean – Admir Kalkan
Orlovi – Albina Huskić / Evgeny Gaponko
Ervis Koceku / Admir Kalkan
Glavna proročica – Aida Čorbadžić
Zeusova pratnja – Adnan Đindo, Jesenko Matković
Dječak – Omar Hadžić / Matej Alilović

Narod

Jovana Milosavljević Lovrenović – Mihail Mateescu
Ana Kuzmanović – Igor Pastor
Selma Štrbo Arnautović – Hariz Šabanović
Albina Huskić – Evgeny Gaponko
Nadža Pušilo – Admir Kalkan
Aleksandra Smiljanić – Ervis Koceku
Amina Sulejmanagić – Goran Staniškovski
Zulejha Kečo – Til Čmančanin
Lejla Bajramović
Selma Efendić

Ekaterina Vereščagina

Marijana Marić
Sabina Sokolović
Naida Hamzić
Učenice SBŠ

Okeanide

Ekaterina Vereščagina
Jovana Milosavljević Lovrenović
Ana Kuzmanović
Zulejha Kečo
Selma Štrbo Arnautović
Marijana Marić
Sabina Sokolović
Amina Sulejmanagić
Aleksandra Smiljanić
Nadža Pušilo
Lejla Bajramović
Selma Efendić

U autorskom timu su:

Dirigentica: Nada Matošević Orešković (Hrvatska)
Kostimografkinja: Amna Kunovac-Zekić
Scenograf: Valentin Svetozarev (Makedonija)
Izrada maski: Melisa Musić Ajkunić
Dizajn svjetla: Valentin Svetozarev (Makedonija)
Inspicijent: Boris Jeličanin
Solo perkusionista (audio): Faruk Jahić
Orkestar sarajevske filharmonije
hor Opere Narodnog pozorišta Sarajevo
učenici Osnovne muzičke škole “Mladen Pozajić”
Učenici Srednje muzičke škole Sarajevo